Home / Safety / מובילים בדוגמה: השיטה הסוקרטית של הוראה ומנהיגות משרתת

מובילים בדוגמה: השיטה הסוקרטית של הוראה ומנהיגות משרתת

סוקרטס, מנהיגות משרתת ומנהיג הבטיחות – מה משותף ביניהם? בעוד שרבים אולי זוכרים את הפילוסוף הדגול סוקרטס מלימוד היסטוריה בבית הספר, מה יכול איש מקצוע בטיחות ללמוד ממנו ומשיטות ההוראה שלו? מדוע יהיה חשוב לחקות את השיטה הסוקרטית כאשר משתמשים במנהיגות משרתת למען בטיחות? למרות שנאמר ונכתב רבות על חונכות ואמנות האימון, מנהיגות משרתת מסייעת לפתח את מערכת היחסים המנחה/חניך ועוזרת לעובדים לבנות אמון, הן היבטים מרכזיים של הכנת העובדים והן למנהיגי הבטיחות של המחר.

על פי מילון המורשת האמריקאי, השיטה הסוקרטית מוגדרת כ"טכניקת הוראה שבה מורה אינו נותן מידע ישירות אלא שואל סדרה של שאלות, כשהתוצאה היא שהתלמיד מגיע לידע הרצוי על ידי מענה על שאלות או למודעות עמוקה יותר לגבולות הידע".

עבור תחום הבטיחות, סגנון הוראה זה מבוסס על שאילת שאלות שיכולות לעזור לעובד ללמוד לנמק ולקבל החלטות מושכלות בנושאי בטיחות במקום העבודה. זה שאילת שאלות פתוחות, לא כאלו שגוררות תשובה של כן או לא.

גירוי תהליכי החשיבה של תלמיד יכול להחדיר בו את הביטחון לעסוק במצבים חדשים ולהתגבר על כל אתגר. שימוש בשיטה הסוקרטית בעת אימון אדם יספק את הבסיס לאותו אדם לצמוח בכל היבטי התקשורת, לא רק בבטיחות.

השיטה הסוקרטית ומנהיגות משרתת

רוברט ק. גרינליף מיוחס בפיתוח מודל המנהיגות המשרתת הנפוץ כיום. זה מבוסס על ההחלטה לשים את הצוות במקום הראשון על פני כל השיקולים האחרים. על פי המרכז למנהיגות משרתת, "מנהיגות משרתת היא פילוסופיית מנהיגות לא מסורתית, המוטבעת במערך של התנהגויות ופרקטיקות ששמות את הדגש העיקרי על רווחתם של אלה שמשרתים אותם."

מנהיגות בטיחותית היא מנהיגות משרתת בצורתה האמיתית. בדיוק כמו כל המנהיגים המשרתים, למנהיגי הבטיחות אכפת מאחרים, מהצוות שלהם ומההצלחות שלו.

מאפיינים מרכזיים של מנהיג משרת כוללים בין היתר:

  • כישורי תקשורת טובים: הקשבה, לא הכוונה

  • אמפתיה: דאגה לאחרים ולרווחתם

  • אמונות אתיות חזקות: רצון לעשות תמיד את הדבר הנכון

  • ענווה: להיות צנוע מול אחרים

  • העצמה: לעזור לאחרים לצמוח ולהגיע להצלחה

מנהיג משרת יהיה בקיא בהקשבה פעילה ובתקשורת תלת כיוונית, ויוודא כי כל המחסומים יוסרו בין השולח לנמען. זה מקל על בניית אמון ללא חשש מגינוי. מנהיגים משרתים יכולים לעשות זאת מכיוון שהם מאמינים בהובלת דוגמה, תוך הקפדה על החלטותיהם כבעלות ערכי מוסר חזקים והן עולות בקנה אחד עם ערכי החברה. כולם התמודדו עם הדילמה האתית של הצורך לבחור בין שתי אפשרויות ותמיד להעדיף את טובת הצוות, גם כאשר זה אומר שהם עשויים להקריב חלק מעצמם.

מנהיגים אלה חיים לפי הציטוט המפורסם, "הצרכים של הרבים עולים על הצרכים של המעטים או האחד". זה לא עניין שיראו אותו כאדם שתמיד נמצא בחזית, אלא לשים את עמיתים לעבודה במקום הראשון ולתת להם את הקרדיט על הישגי הצוות. רווחה והעצמת עובדים נובעים מהענקת ההזדמנות והסמכות להוביל את הבטיחות בשטח. זה עוזר ליצור עובדים שיכולים לזהות סכנות בשטח ולהרגיש מוסמכים לנקוט בצעדים מתאימים המבטיחים את בטיחות כולם. אחרי הכל, כשכולם עובדים בטוחים, כל הצוות עדיף על זה.

השיטה הסוקרטית ואנשי מקצוע בתחום הבטיחות

בבסיסו, איש המקצוע בתחום הבטיחות מופקד על ניהול מערכת ניהול הבטיחות השוטפת (SMS) עבור ארגון והבטחת לכל העובדים את הידע, ה-PPE והסמכות הנדרשים לבצע פעולות תיקון מיידיות. הדבר נעשה על ידי הכשרה, אימון ומתן המשאבים הדרושים לעובדים בשטח באמצעות חינוך וידע, בנוסף לבניית אמון בכל עובד לבצע בהצלחה ובבטחה את משימתו.

כאשר איש מקצוע הבטיחות גדל לתפקיד המנהיג, עליהם להתחיל לתרגל מנהיגות בטיחותית, או "תהליך של הגדרת המצב הרצוי, הקמת הצוות שיצליח, ועיסוק במאמצים שיקול דעת המניעים את ערך הבטיחות".

זה מסתכם בגדול למה ש-B-Safe Management Solutions מתאר כ"מעורבות ושמירה על התנהגויות שעוזרות לאחרים להשיג את יעדי הבטיחות שלנו".

אנשי מקצוע רבים בתחום הבטיחות יאמנו באמצעות השיטה הסוקראטית כדי לעזור לעובדים לבנות את הביטחון שלהם וללמוד את מיומנויות ההיגיון הנחוצות להצלחתם. זכרו, אם לעובדים אין ידע וביטחון, הם לא יהיו בטוחים במעשיהם, ויוסיפו סיכונים נוספים במקום העבודה.

ביטחון עצמי הוא תכונה חשובה מאוד עבור כל עובד. האם ראית פעם עובד שתמיד צריך לשאול אם עבודתו תקינה ותמיד צריך אישור שביצע את המשימה כהלכה? פעמים רבות, אם אותו עובד לא הוכשר כראוי או תכופות גרם לו להרגיש לא מספיק, חוסר הביטחון שלו יכול להסב אותם ואחרים. כיצד הם יתפקדו במצב מלחיץ או כאשר החיים שלהם או של עמיתיהם לעבודה עשויים להיות תלויים בכך? על ידי הבטחת אמון, המנהיג יקטין את החשיפה לסיכונים ולסיכונים עבור כל העובדים.

חשיבות הגישה

גישה זו מאפשרת לעובדים להיות מועילים לצוות שלהם מבלי להתלהב יתר על המידה, שכן בטיחות נתפסת לעתים קרובות כמשמעתית מנקודת מבטם של העובדים. הרעיון של שמירה על אחרים על ידי גילוי אמפתיה וחמלה יכול להגיע לקהל רחב בהרבה עם עובדים רבים בהשוואה לשיטות מנהיגות סמכותיות יותר. הובלה ביד קשה עלולה להשפיע לרעה על בניית הצוות בתוך הארגון, ומונעת באותה מידה כשמדובר בהובלת בטיחות.

על ידי שימוש בשיטות ובטכניקות אלו, מנהיג הבטיחות מתגלה כתומך, אכפתי וללא עימות תוך חינוך הצוות והשגת התוצאות הרצויות של תוכנית בטיחות ממדרגה ראשונה עבור ארגונו. זה גם מוביל למעורבות עובדים ולרכישה במומחיות של מומחה הנושא של החברה. מזיהוי סיכונים להערכת סיכונים/ניתוח סיכונים בעבודה, ועד להבטיח שכולם יהיו כשירים למשימות שהם עומדים לבצע, כל עובד יכול להיות גלגל שיניים חשוב בגלגל לבטיחות.

למנהיגי בטיחות המאמצים ומאמצים את אמנות המנהיגות המשרתת ומשתמשים בשיטת ההוראה הסוקרטית יכולים להיות השפעה עמוקה על בטיחות הנכס החשוב ביותר של הארגון שלהם – אנשיו.

חשמלאי מוסמך בתל אביב ואזור המרכז

התקשרו אלינו ב 03-376-0264

About theelman

Check Also

משרד העבודה פרסי 11.7 מיליון דולר במענקים לבריאות ובטיחות במקום העבודה

משרד העבודה האמריקאי העניק יותר מ-11,746,992 דולר במענקים התומכים במאמצי הבטיחות במקום העבודה. המימון מכוון …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן